Onboarding

Snel starten met TicketSoft? Volg onze onboarding, dan heb je je account in een mum van tijd ingesteld! De onboarding bestaat uit 5 stappen, waarna je account volledig ingesteld is.

Stap 1: Je account aanmaken

Leuk dat je tickets wil gaan verkopen voor je evenement! Daar helpen we je graag bij. Door onze onboarding te doorlopen heb je je TicketSoft account direct helemaal ingesteld. Onderaan elk artikel kan je een link vinden naar het volgende artikel. Heb je vragen? Dan kan je ons altijd mailen of bellen, bekijk daarvoor onze contactpagina.

De onboarding bestaat uit 5 stappen:

Stap 1: Je account aanmaken

Om met TicketSoft van start te gaan, heb je een account nodig. Ga naar onze registratiepagina om je account aan te maken. Vul bij de organisatie de naam van je bedrijf of organisatie in. Deze kan afwijken van de naam van het evenement dat je organiseert. De naam van je evenement stel je in een latere stap in. TicketSoft Aanmeldscherm

Heb je je aangemeld? Dan ontvang je een e-mail met daarin een wachtwoord. Vul dit wachtwoord in op de pagina waar je naartoe doorverwezen bent. Pagina kwijt? Dan kan je altijd naar de inlogpagina om in te loggen.

Nadat je ingelogd bent, heb je toegang tot het administratorenpaneel van TicketSoft. Je bent nu klaar voor je volgende stap: Een evenement toevoegen.

Klik hier om naar Stap 2: Een evenement toevoegen te gaan.

Bekijk het volledige antwoord

Stap 2: Een evenement toevoegen

Leuk dat je tickets wil gaan verkopen voor je evenement! Daar helpen we je graag bij. Door onze onboarding te doorlopen heb je je TicketSoft account direct helemaal ingesteld. Onderaan elk artikel kan je een link vinden naar het volgende artikel. Heb je vragen? Dan kan je ons altijd mailen of bellen, bekijk daarvoor onze contactpagina.

De onboarding bestaat uit 5 stappen:

Een evenement toevoegen

Gefeliciteerd, je hebt een account aangemaakt en hebt nu toegang tot het krachtige kaartverkoopsysteem van TicketSoft, waarin je heel veel mogelijkheden hebt om je evenement in te stellen. We gaan nu een evenement toevoegen aan je account.

Klik hiervoor in het menu op "Evenementen" en vervolgens op "Evenement toevoegen". Evenement toevoegen

Vul de naam van je evenement in. Deze naam zien de bezoekers op de evenementen-pagina, op hun tickets en in e-mails. Het is dus belangrijk dat je deze naam goed invult. Je kan de naam altijd achteraf wijzigen. Het invullen van een beschrijving is niet verplicht, maar kunnen je bezoekers wel informatie geven over je evenement. Zo kan je daar een dress-code aangeven, of aangeven wanneer de deuren openen en sluiten.

Klik vervolgens op "Evenement toevoegen" om je evenement toe te voegen. Je evenement is nu toegevoegd, maar nog niet zichtbaar. Om je evenement zichtbaar te maken, moet je een datum en tijd en locatie instellen, en minimaal één tickettype toevoegen.

Datum en tijd instellen

Na het toevoegen van je evenement wordt je automatisch doorgestuurd naar de pagina waarop je de datum en tijd in kan stellen. Geef aan wanneer je evenement begint, en wanneer je evenement eindigt. Je kan hiervoor de handige kalender gebruiken. Is je evenement verspreid over meerdere dagen? Vul dan de startdatum van de eerste dag in, en de einddatum van de laatste dag. Let op: Wil je combinatie-tickets verkopen die toegang geven tot verschillende dagen van je evenement, waarbij bezoekers ook meerdere keren langs de toegangscontrole moeten? Stuur ons dan uiterlijk 24 uur voordat je evenement begint een e-mail, zodat we de combinatie-tickets opnieuw open kunnen zetten tussen de twee dagen in.

Klik op "Evenement opslaan" om je evenement op te slaan.

Locatie instellen

Klik in het menu op "Locatie". We gaan nu instellen waar je evenement plaatsvindt.

Bij het instellen van de locatie kan je kiezen: Of je zoekt naar de locatie, indien de locatie op Google toegevoegd is, of je vult de locatie handmatig in. Bij het zoeken naar een locatie worden alle velden autmatisch ingevuld, dus wij adviseren die methode te gebruiken. Hiervoor vul je de naam van je locatie bij "Zoeken" in, en klik je vervolgens de locatie aan.

Klik op "Evenement opslaan" om je evenement op te slaan.

Een ticket toevoegen

Klik in het menu op "Tickets". We gaan nu je tickets toevoegen.

De makkelijkste manier om tickets aan je evenement toe te voegen, is via "Snel Instellen". Hiermee doorloop je een aantal vragen die we stellen over je evenement, waarna we de benodigde ticket-typen aan je evenement toevoegen. Klik hiervoor op de gele "Snel instellen" knop en doorloop de vragen.

Liever handmatig instellen? Dat kan natuurlijk ook. We geven je hieronder een uitleg hoe je dat kan doen.

Klik op "Ticket toevoegen", rechtsboven de tickets. Je kan nu de naam van je ticket invullen, zoals "Toegangsticket", "Early Bird Ticket", "Zaterdag-Ticket", "VIP-Ticket", etc. Kies vervolgens het type ticket uit de lijst. Je hebt keuze uit de volgende typen:

  • Online verkoop: De meeste tickets, zijn online verkoop tickets. Tickets met dit type zijn online via je Ticketshop te verkopen.
  • Deurverkoop: Wanneer je naast de online verkoop vooraf ook tickets wenst te verkopen aan de deur, dan voeg je een deurverkoop ticket toe. Deze zijn niet zichtbaar in je online ticketshop, maar bezoekers kunnen deze tickets kopen via een QR-code bij de deur.
  • Gastenticket: Voor gasten voeg je een gastenticket toe. Denk hierbij aan teamleden, genodigden of artiesten. Gastentickets kan je enkel toewijzen via het administratiepaneel, maar zijn altijd volledig gratis.

Je kan meerdere tickets met eenzelfde type toevoegen. Hierdoor kan je bij grote evenementen met verschillende ingangen instellen dat specifieke tickets enkel bij specifieke ingangen geaccepteerd worden.

Vul vervolgens de prijs in van een ticket. Dit is het bedrag dat je als organisator ontvangt bij een verkoop. De service- en transactiekosten van TicketSoft komen namelijk standaard boven op de ticketprijs, zodat je als organisator altijd het bedrag ontvangt dat je vraagt. Als laatste vul je in hoeveel tickets je locatie kan ontvangen.

Geavanceerde instellingen Er zijn een aantal geavanceerde instellingen. Klik hiervoor op "Geavanceerde opties". Deze knop is enkel zichtbaar bij een online verkoop-ticket (dus niet bij deurverkoop en gastentickets). Je kan hier instellen wanneer het ticket in de verkoop gaat, wat bijvoorbeeld handig is bij early-bird tickets. Zo kan je ervoor zorgen dat die tickets bijvoorbeeld 1 week voor de start van je evenement automatisch niet meer te koop zijn. Ook kan je hier instellen hoeveel van dit soort ticket er in een bestelling gekocht mogen worden. Standaard staat deze op tussen de 0 en 4 tickets per bestelling. Als laatste kan je een omschrijving invullen. De omschrijving komt bij het ticket op de verkooppagina te staan.

Je evenement aanpassen aan je merk

De volgende stap is om je evenement aan te passen aan je merk of organisatie. Deze stap is optioneel. Klik hiervoor in het menu op "Branding".

Je kan nu instellen welke design-kleur je ticketshop moet hebben. Standaard staat deze op de lichte variant, maar je kan hier ook kiezen voor de donkere variant. Daarnaast kan je een achtergrond afbeelding instellen die past bij je evenement. Plaats hier bijvoorbeeld een foto van een eerdere editie van je evenement, of gebruik een rechtenvrije stock-foto.

Je kan daarnaast ook een icoon voor je tickets toevoegen. Deze wordt weergegeven in je ticketshop.

Je evenement bekijken

Je hebt je evenement nu toegevoegd! Je kan je evenement nu bekijken. Klik hiervoor onderaan in het menu op de knop "Evenement bekijken". Je eigen Ticketshop opent nu in een nieuw tabblad. Zo zien je bezoekers je evenement ook!

Klaar voor de volgende stap? Klik hier om naar de volgende stap te gaan: Tickets verkopen.

Bekijk het volledige antwoord

Stap 3: Tickets verkopen

Leuk dat je tickets wil gaan verkopen voor je evenement! Daar helpen we je graag bij. Door onze onboarding te doorlopen heb je je TicketSoft account direct helemaal ingesteld. Onderaan elk artikel kan je een link vinden naar het volgende artikel. Heb je vragen? Dan kan je ons altijd mailen of bellen, bekijk daarvoor onze contactpagina.

De onboarding bestaat uit 5 stappen:

Tickets verkopen

Dan volgt nu het belangrijkste van je evenement: Het verkopen van de tickets. Laten we kijken op welke manieren je je Ticketshop naar het publiek kan presenteren.

Klik allereerst op "Integratie" in het menu. Hier kan je de belangrijkste informatie vinden: Een snippet om op je website te plaatsen, en een link naar je Ticketshop.

Tickets verkopen via je eigen website / WordPress

De meeste organisatoren hebben een website waarop zij tickets willen verkopen. Is dit voor jou ook het geval? Dan kan je door de HTML-snippet van onze widget te kopiëren je website eenvoudig omtoveren in een Ticketshop. Heb je een websitebouwer die je website voor je gemaakt heeft? Stuur de snippet dan door naar je websitebouwer, zodat hij/zij deze op je website kan plaatsen.

Een groot deel van het internet bestaat uit websites die gemaakt zijn met WordPress. In WordPress is het heel eenvoudig om je ticketshop weer te geven. Maak een nieuwe pagina aan en noem deze bijvoorbeeld "Tickets". Afhankelijk van welke plugins je gebruikt en op welke versie van WordPress zit, is het vervolgens mogelijk om, in het veld waar je normaal de tekst van de pagina plaatst, te kiezen voor "Wijzig als HTML" ("Edit as HTML"), of te wijzigen van "Visueel" (Visual) naar "Tekst" (Text). Hier kan je vervolgens de snippet in plakken. Publiceer vervolgens je pagina, en je hebt je website omgevormd in een Ticketshop!

Tickets verkopen op Social Media

Een andere veel voorkomende manier om je evenement te promoten, is via Social Media. Hiervoor kan je eenvoudig de link naar je Ticketshop kopiëren en vervolgens delen. Je kan deze link ook delen bij het aanmaken van een evenement op bijvoorbeeld Facebook. Bezoekers komen rechtstreeks op je Ticketshop uit. We adviseren je niet om de Ticketshop-widget uit de optie hierboven op je eigen website te plaatsen en vervolgens een link te delen op Social Media naar je eigen website met daarin de Ticketshop. De reden hierachter is dat Facebook, Instagram en Twitter/X een eigen vorm van een browser hebben, die het niet ondersteunen om vanuit een iFrame een nieuw tabblad te openen. Hierdoor kan de Ticketshop niet in een nieuw tabblad geopend worden en kunnen er geen tickets gekocht worden. We tonen een melding bij de bezoekers die op die manier de ticketshop bekijken, zodat deze bezoekers gebruik kunnen maken van de browser buiten het social media platform om.

Tickets verkopen via een Flyer

Tickets verkopen via een flyer is natuurlijk ook mogelijk. Er zijn twee opties:

  1. Of je deelt een link naar je eigen website op de flyer, die makkelijk herkenbaar en te onthouden is voor mensen die de flyer ontvangen of lezen. We raden je af om een link naar je Ticketshop te plaatsen via de link die je op Social Media kan plaatsen. Die link is namelijk niet eenvoudig te onthouden. Heb je geen eigen website, kijk dan naar de tweede optie hieronder.
  2. Of je maakt een QR-code met daarin de link naar je website of je Ticketshop. Mensen kunnen de QR-code van de flyer met hun telefoon scannen, waarna de browser opent met daarin de Ticketshop.

Wij adviseren, ook als je een link plaatst naar je eigen website, altijd een QR-code op te nemen op de flyer. Op die manier verlaag je de drempel voor mensen om een ticket in je Ticketshop te kopen.

Nu je je evenement gedeeld hebt met je doelgroep, is het tijd voor de volgende stap: Je bedrijfs- en uitbetalingsgegevens instellen.

Bekijk het volledige antwoord

Stap 4: Je bedrijfs- en uitbetalingsgegevens instellen

Leuk dat je tickets wil gaan verkopen voor je evenement! Daar helpen we je graag bij. Door onze onboarding te doorlopen heb je je TicketSoft account direct helemaal ingesteld. Onderaan elk artikel kan je een link vinden naar het volgende artikel. Heb je vragen? Dan kan je ons altijd mailen of bellen, bekijk daarvoor onze contactpagina.

De onboarding bestaat uit 5 stappen:

Je bedrijfs- en uitbetalingsgegevens instellen

Om de omzet van je ticketverkoop naar je over te maken, hebben we je gegevens nodig. Klik in het menu op "Bedrijfsgegevens" om je bedrijfsgegevens in te stellen.

Heb je een KvK-nummer? Vul deze dan als eerste in, samen met je bedrijfsgegevens. Ben je in het buitenland gevestigd? Dan heb je waarschijnlijk geen KvK-nummer. Dit veld kan je dan leeg laten.

Je bankrekening instellen

Klik in het menu op "Bankrekening" om je bankrekening in te stellen. Standaard moet dit een rekening zijn op naam van je bedrijf. Verkoop je tickets om de omzet aan een goed doel te kunnen schenken? Neem dan contact met ons op, dan kunnen we je daarbij ondersteunen.

Vul de tenaamgestelde van de bankrekening in en het IBAN-nummer. Klik vervolgens op "Bankrekening opslaan". Je bankrekening is nu toegevoegd!

Standaard maken we het bedrag binnen 24 uur na afloop van je evenement naar je over. Wil je een tussentijdse uitbetaling? Dat is mogelijk, neem daarvoor contact met ons op. Belangrijk: Bij een tussentijdse uitbetaling is het niet meer mogelijk om zelf bestellingen terug te storten via het administratiepaneel, omdat de bestelling al aan je uitbetaald is. Het is nog steeds mogelijk om al uitbetaalde bestellingen terug te betalen door contact met ons op te nemen. De terugbetaling wordt dan verrekend met het bedrag wat je nog van ons tegoed hebt. Heb je geen bedrag meer van ons tegoed? Dan vragen we je om eerst het terug te betalen bedrag dat je uitbetaald heb gekregen, aan ons over te boeken.

Je TicketSoft account is nu helemaal ingesteld. Ga verder naar: Je bent er helemaal klaar voor!

Bekijk het volledige antwoord

Stap 5: Je bent er helemaal klaar voor!

Leuk dat je tickets wil gaan verkopen voor je evenement! Daar helpen we je graag bij. Door onze onboarding te doorlopen heb je je TicketSoft account direct helemaal ingesteld. Onderaan elk artikel kan je een link vinden naar het volgende artikel. Heb je vragen? Dan kan je ons altijd mailen of bellen, bekijk daarvoor onze contactpagina.

De onboarding bestaat uit 5 stappen:

Je bent er helemaal klaar voor!

Gefeliciteerd, je hebt je eerste evenement toegevoegd en je account ingesteld! Je bent nu helemaal klaar om tickets te kunnen verkopen. Met deze onboarding hebben we het proces doorlopen om een evenement toe te voegen. Dit kan je natuurlijk vaker doen, voor toekomstige evenementen.

We hebben niet alles behandeld in deze stappen. Zo hebben we je nog niet uitgelegd wat je kan met kortingscodes, hoe je tickets kan scannen en hoe je teamleden kan toevoegen. Genoeg mogelijkheden nog dus! Natuurlijk behandelen we de overige functionaliteiten ook in deze kennisbank.

Zoals altijd: Wij zijn er om je te helpen. Heb je een vraag of opmerking, dan kan je ons altijd bellen of mailen. Veel succes met de ticketverkoop!

Bekijk het volledige antwoord

Missen we iets?

We breiden onze kennisbank uit aan de hand van vragen die aan ons gesteld worden. Heb je een vraag? Laat het ons dan weten, dan kunnen we onze kennisbank weer uitbreiden, en daar help je andere organisatoren en bezoekers mee!

Stel ons je vraag (of bel ons op 085-0499441)