Tickets scannen

Kom alles te weten over de manier waarop je tickets kan scannen.

Hoe kan ik tickets scannen?

Één van de grootste voordelen van een event ticketing systeem is dat je tickets kan scannen en je bezoekersstroom kan valideren. Je kan tickets op twee manieren scannen:

  1. Via je mobiele telefoon - Je kan elk mobiel apparaat omtoveren tot een mobiele scanner
  2. Met een externe handscanner - Hiervoor heb je een handscanner nodig en een apparaat waarmee de scanner verbonden is, zoals een tablet of laptop

Wij adviseren de meeste evenementen om de mobiele scanner te gebruiken. Deze werkt snel, je hebt geen externe handscanner nodig en de installatie is eenvoudiger. Klik op de links hierboven om naar de specifieke informatie te gaan over de manier van scannen die bij jou past.

Bekijk het volledige antwoord

Hoe gebruik ik de mobiele scanner?

Met de mobiele scanner tover je elk mobiel apparaat met een camera om in een scanner. Dit is de meest eenvoudige manier om te scannen. Volg de stappen hieronder om tickets voor je evenement te scannen:

  1. Ga naar "Tickets scannen" in het menu in het administratorenpaneel
  2. Druk op "Mobiele scanner gebruiken"
  3. Vink de tickettypen aan die je bij het scannen op het apparaat dat je in je handen hebt accepteert. Voor de meeste evenementen zijn dit alle tickettypen, maar maak je gebruik van (bijvoorbeeld) een speciale ingang voor VIP-gasten, dan kan je bij het apparaat waarmee bij de VIP-ingang gescand wordt aangeven dat enkel VIP-tickets geaccepteerd worden.
  4. Druk op "Start met scannen"
  5. Indien je voor het eerst scant, druk dan op "Request Camera Permissions" om toestemming te geven aan het browser-venster om je camera te mogen gebruiken
  6. Kies, indien je apparaat meerdere camera's heeft, de camera waarmee je wilt scannen en druk op "Start scanning"
  7. Richt de camera op een QR-code en voilà, je hebt het ticket gescand

Is deurverkoop voor je evenement ingeschakeld? Dan zie je ook direct een blauwe knop met "Deurverkoop QR-code tonen". Bezoekers die nog geen ticket hebben, kunnen met hun telefoon de QR-code scannen om direct een deurverkoop-ticket aan te schaffen.

Bekijk het volledige antwoord

Hoe gebruik ik de handscanner?

Elke handscanner is uniek. Het is daarom aangeraden om eerst de installatie van je handscanner met het apparaat waarop je resultaten zichtbaar worden, af te ronden. Hierbij is het belangrijk dat je instelt dat er na het scannen van een QR-code er op "enter" gedrukt wordt door de handscanner. Vaak is dit de standaard, maar niet altijd. Kijk in de handleiding van je apparaat indien de handscanner niet standaard op "enter" drukt.

Je hebt met een handscanner 3 apparaten nodig:

  1. Een handscanner (om de QR-codes mee te scannen)
  2. Een laptop/tablet waar de handscanner mee verbonden is (om de resultaten te bekijken)
  3. Een mobiel apparaat (om de login-code te kunnen scannen), of een printer op de laptop/tablet (om de login-code mee te kunnen printen)

Hieronder kan je de stappen vinden om een handscanner te gebruiken:

  1. Zorg ervoor dat de handscanner met de laptop/tablet verbonden is
  2. Open de browser op de laptop/tablet en ga naar https://ticketsoft.nl/scanner
  3. Login op het TicketSoft administratorpaneel op het mobiele apparaat
  4. Ga naar "Tickets scannen" in het menu
  5. Druk op "Handscanner gebruiken"
  6. Scan met de handscanner de QR-code op het mobiele apparaat (bij "Sleutel")
  7. Kies op de laptop/tablet het evenement waarvoor je gaat scannen
  8. Je kan nu tickets scannen
Bekijk het volledige antwoord

Waarom staat mijn evenement niet in de lijst bij het scannen?

We tonen enkel evenementen die in de komende 14 dagen starten. Start je evenement later dan over 14 dagen? Dan is je evenement nog niet zichtbaar bij de mobiele scanner.

Bekijk het volledige antwoord

Hoe kan ik de scan historie van een ticket bekijken?

Je kan de scan historie van een ticket bekijken door naar een bestelling te gaan, en vervolgens op het oogje naast een ticket in de bestelling te klikken.

Oogje bij bestelling bekijken

Is de knop met het oogje niet beschikbaar? Dan is het ticket nog niet eerder gescand.

Ticket scan historie bekijken

Bekijk het volledige antwoord

Missen we iets?

We breiden onze kennisbank uit aan de hand van vragen die aan ons gesteld worden. Heb je een vraag? Laat het ons dan weten, dan kunnen we onze kennisbank weer uitbreiden, en daar help je andere organisatoren en bezoekers mee!

Stel ons je vraag (of bel ons op 085-0499441)