Het kan voorkomen dat een e-mail niet afgeleverd kan worden bij de bezoeker. Dit is meestal een gebruikersfout: Een fout bij het invullen van het e-mailadres. Door met je muis over de status bij de e-mail heen te bewegen, kan je de exacte foutmelding van de bounce vinden. Hieronder zie je veel voorkomende oorzaken van een gebouncde e-mail:
Wanneer een email gebounced wordt, wordt er onderscheid gemaakt tussen een “zachte” bounce en een “harde” bounce. Bij een harde bounce wordt het e-mailadres permanent geblokkeerd. Hiermee voorkomen we dat de reputatie van de mailserver achteruit gaat. Het is veelal namelijk niet toegestaan om e-mails te sturen naar een mailadres dat een e-mail eerder geweigerd heeft. Op verzoek kunnen we een aanvraag indienen bij onze e-mailprovider om het mailadres te deblokkeren.
Bij een zachte bounce is er vaak sprake van een tijdelijk probleem, zoals een volle mailbox. Die e-mailadressen worden niet geblokkeerd en het kan zinvol zijn om de e-mail nogmaals te sturen wanneer de mail niet afgeleverd is.
Een bijzondere vorm van een bounce is een melding van ongewenste e-mail. Wanneer een bezoeker de e-mail als ongewenst markeert, dan wordt het e-mailadres direct geblokkeerd en worden er geen e-mails meer verzonden. De bezoeker heeft dan namelijk expliciet aangegeven de e-mails als ongewenst te ervaren. Tot nu toe is dit nog niet eerder voorgekomen.
Wanneer een bezoeker je contacteert dat hij/zij de tickets niet ontvangen heeft en je ziet dat de e-mail een bounce-status heeft, dan kan je de tickets nogmaals versturen via het administratiepaneel. Wordt de nieuwe e-mail ook gebounced, dan kan je de tickets downloaden en handmatig naar de bezoeker versturen.